2025. június 26., csütörtök

Évközi 12. hét

Ter 16,1-12.15-16

Sárai pedig, Ábrám felesége nem szült neki gyermeket. Volt azonban neki egy egyiptomi rabszolganője, név szerint Hágár. Azt mondta Sárai Ábrámnak: ,,Íme, az én méhemet bezárta az Úr, hogy ne szüljek. Menj be hát a szolgálómhoz, hátha legalább az ő révén nyerek gyermeket!” Ábrám hallgatott Sárai szavára. Ő tehát vette Hágárt, az egyiptomi rabszolganőjét, tíz esztendővel azután, hogy Kánaán földjén megtelepedtek, és feleségül adta a férjének. Ábrahám pedig bement Hágárhoz. Hágár, amikor látta, hogy fogant, lenézte asszonyát. Azt mondta erre Sárai Ábrámnak: ,,Igaztalanul jársz el velem! Én adtam öledbe a szolgálómat, s az, mióta látja, hogy fogant, lenéz engem. Ítéljen az Úr közöttem és közötted!” Ábrám azt felelte neki: ,,Íme, kezedben van szolgálód, tégy vele, ahogy tetszik.” Erre Sárai úgy megsanyargatta, hogy az megszökött. Amikor az Úr angyala így találta őt a pusztában – annál a vízforrásnál, amely a Súr felé vivő úton van – így szólt hozzá: ,,Hágár, Sárai szolgálója, honnan jössz és hová mégy?” Ő azt felelte: ,,Az úrnőm, Sárai színe elől menekülök.” Az Úr angyala erre azt mondta neki: ,,Térj vissza úrnődhöz, s alázd meg magad a keze alatt!” Majd így folytatta az Úr angyala: ,,Úgy megsokasítom utódodat, hogy sokasága miatt meg sem lehet majd számlálni!” Azután pedig így szólt az Úr angyala: ,,Íme, fogantál, s fiút fogsz szülni. Nevezd Izmaelnek, mert meghallotta az Úr nyomorúságodat. Vadszamárhoz lesz hasonló: kezet emel mindenkire, s rá is kezet emel mindenki. Valamennyi testvérével szemben veri fel majd sátrait.” Hágár fiút szült Ábrámnak, ő pedig Izmaelnek nevezte fiát, akit Hágár szült neki. Nyolcvanhat esztendős volt Ábrám, amikor Hágár megszülte neki Izmaelt.

Mt 7,21-29

Nem mindenki, aki azt mondja nekem: ,,Uram, Uram!”, megy be a mennyek országába, csak az, aki megteszi Atyám akaratát, aki a mennyben van. Sokan mondják majd nekem azon a napon: ,,Uram, Uram! Nem a te nevedben prófétáltunk, nem a te nevedben űztünk démonokat, és nem a te nevedben tettünk sok csodát?” Akkor majd kijelentem nekik: ,,Sohasem ismertelek titeket. Távozzatok tőlem ti, akik törvénytelenséget cselekedtetek!” Mert mindenki, aki hallgatja ezeket a szavaimat és követi azokat, hasonló az okos emberhez, aki a házát sziklára építette. Szakadt a zápor, jöttek a folyamok, fújtak a szelek és nekizúdultak a háznak. De az nem dőlt össze, mert az alapjait sziklára rakták. Mindaz pedig, aki hallgatja ezeket a szavaimat, de nem cselekszi meg azokat, hasonlít majd a balga emberhez, aki a házát homokra építette. Szakadt a zápor, jöttek a folyamok, fújtak a szelek és nekizúdultak a háznak. Az összedőlt, és nagy lett a romlása. Történt pedig, hogy amikor Jézus befejezte ezeket a szavakat, a néptömegek le voltak nyűgözve a tanításától, mert úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az ő írástudóik.


Mind a világban, mind az Egyházban abból derül ki valakiről, hogy szolgalelkű‑e, vagy valóban Isten szabad gyermeke, hogy hogyan viselkedik akkor, amikor élethelyzete hirtelen megváltozik, s hirtelen rosszabbra vagy jobbra fordul a sora. Izrael népéről a negyven évnyi pusztai vándorlás folyamán kiderült, hogy nem méltó belépni az Ígéret földjére, mert amikor valamiben hiányt szenvedett, mindjárt elégedetlenkedni és zúgolódni kezdett az Úr ellen és Mózes ellen, s visszakívánkozott Egyiptomba, rabszolgasága földjére. Hágár jellemének sötétebbik oldala ezzel szemben pozíciójának erősödésekor nyilvánult meg, amikor megfogant, és szolgáló létére kezdte lenézni asszonyát, mintha bizony az ő érdeme, teljesítménye lett volna, hogy gyermeknek adhat életet. Az, ahogyan akkor viselkedünk, amikor magas polcra helyeznek, illetve amikor letesznek onnan, arról is sokat elárul, hogy hitünk, kereszténységünk sziklára vagy homokra épített házhoz hasonlít-e.

Amikor lelepleződünk önmagunk előtt, vagy mások szembesítenek azzal, hogy visszaéltünk Isten kegyelmével, esetleg elbizakodottságunk miatt kétségbeesett helyzetbe kerülünk, meneküljünk mi is a pusztába, mint Hágár, és nyissuk meg fülünket, szívünket az Úr igéje előtt. Mert a puszta a nagy tisztázások helye, ahol Isten igéje mindig a legalapvetőbb kérdéssel szembesít: „Honnan jössz és hová mégy?” A pusztaság sivár éjszakáin és napjain mindennek kiderül az értelme, igazi jelentősége. Az Úr pedig legtöbbször úgy ment meg, úgy gyógyít meg bennünket, hogy visszaküld oda, ahonnan eljöttünk. Nem a körülményeket változtatja meg, hanem minket magunkat, látásmódunkat, hozzáállásunkat, amely által megtanuljuk helyesen látni és értékelni ugyanazt a helyzetet, ugyanazokat a személyeket és ugyanazokat a dolgokat.

Urunk Jézus, adj nekünk józanságot, hogy amikor megaláztatásban vagy igaztalannak vélt bántásban van részünk, mindenekelőtt alapos önvizsgálatot tartsunk. Adj bátorságot, hogy amikor úgy látszik, tarthatatlanná vált a helyzetünk, úgyhogy meg kell szöknünk, ki kell menekülnünk belőle, merjünk a pusztába menni, ahol Veled magaddal találkozhatunk, ne pedig langyos kapcsolatok, álvigasztalások puha karjaiban keressünk menedéket. És adj, kérünk, alázatot, hogy miután Veled találkoztunk, és engedtük, hogy a szívünkre beszélj, ne szégyelljünk visszamenni oda, ahonnan elmenekültünk, de már más szemmel, új lelkülettel legyünk jelen ugyanazon a helyen, ugyanabban a helyzetben, ugyanazok között az emberek között.